forår 2008

Det en oversigt over min rejse forår 2008 til Vietnam, Cambodja og Bangkok.

Efter mange timers flytning fra Paris via Bangkok landede jeg i Noi Bai International Airport, som er Hanoi internationale lufthavn. Det er var også 2 andre par danskere med, hvor en af dem manglede en kuffert - så det tog lidt tid før de var ude, så vi kunne tage ind i byen. Det var en kold by - men klimaanlægget på hotellet kunne varme værelset op. I forhold til normalt var det meget koldt længere op i bjergene, der havde problemer med døde dyr, sne og skader på afgrøder.

Men efter at jeg have fået installeret mig på hotelet gik jeg ind imod byen. Forbi søen Hoan Kiem Lake og fandt på et tidspunkt et sted hvor jeg kunne få et simpel måltid. Der var ikke særlig gang i byenlivet endnu efter Tet.

Næste gang tog jeg den første tur i byen. På Hoan Kiem Lake ligger Ngoc Son tempellet - det først af mange tempeller som blev besøgt på den tur. Efter den gik jeg igennem den gamle bydel ud til West Lake.

Tran Quoc

B have - fred for gadehandel

B52

Etsøjlepagoden - One Pillar Pagoda

xx Ho Chi Minh Mausoleum

xx Temple of Literature

Anden dag var jeg på tur til Halong Bay - se lidt senere.

Tjerde dag gik med en byrundtur i den gamle by.

Byrundtur

xx Long Bien Bridge - broen over den røde flod.

Market

Vietnam National Museum of Fine Arts

Flag Tower of Hanoi

Om aften havde jeg købt billetter til Vanddukketeater: Water Puppet Show. En særlig teater i Hanoi er indrettet til det og viser forestiller flere gange om dagen. Meget flot.

Sidste hele dag i Hanoi var det først besøg på Hanoi Hilton - det var fangelejren som John McCain sad i - der var der også billeder af. Men det som mest fra udstilling tiden som franskmændes Maison Centrale - en fængsel som mange revolutionære sad i. Så det dominere hvad der blev udstillet i det museum, som det er nu.

Efter frokost tog jeg med taxa ud til det Ethnografi museum - indendøres er det en stor udstilling af div. effekter omkring fra Vietnam. Det var også en lille del som viste hvordan en landsby i nutiden er. Efter det er det bag museumbygningen en frilandsmusesum med huset fra forskellige steder i landet - dvs det er opført på stedet af folk fra de egne hvor hustypen kommer fra. Under en af husene så jeg nogle som igang med en leg med stænger som 2 mand rytmisk flyttede rundt mens andre hoppede over dem mens der bliver spillet musik.

Her havde de også Vanddukketeater - dog var det ikke professionalle, som det var aften før, men folk udefra som p.g.a. Tet opførte en forestilling på museet. Men det var nogle af de samme temaer som jeg så aften før. Ind i byen igen med Taxa. Gik lidt rundt igen i byen.

På vej tilbage til hotellet gik forbi Indira Gandhi parken. Her var nogle i gang med at øve i præsentation. Bl.a. fægtning. Her løb en lille dreng ind i mod dem som fægtede - det havde en pige ikke set - så ham fik ordentlig slag - men heldigvis skete der ikke mere....

På den anden dag tog jeg en endagstur til Halong Bay. Om man skal tage 1 eller 2 dage så ikke ud til at være særlig betydning på denne tid af året - slutningen af februar - det var alligevel meget overskyet. Det er ca. 3 timer kørsel og undervejs blev der stoppet ved et sted hvor kunne køre diverse ting. I busen på vej ud var kun 2 europære - resten var vietnamesere. Mest fra den sydlige del af landet. Bl.a. var der en kvinde som arbejdede for et dansk firma.

Efter ankomst til kajen ved Halong kom vi ombord på en båd og den sejlede ud til første stop. En grotte - Thien Cung Grotto - en dypstenshule. Hulen er på en af de mange øer i bugten. Efter det sejlede båden om på den anden side imens vi spise frokost. Det var diverse fra havet til risen. Efter frokost var der en mindre båd som sejlede ind til øen igen - ind under klipperne til en lagune bagved. Vi besøgte 2 laguer i det område - det kostede ligt ekstra. Men det er lå billig i forhold til man er vant til. TIlbage til den store båd, som lå ved en havefiskedambrug. Det var sjovt at se hvad for nogle fiske de opdragettede.

Jeg skulles ellers have kørt med tog til byen. Men sovepladerne i tog var inddraget p.g.a. Tet - som svare til det kinesiske nytår, hvor presset på transportmidlerne er større end normalt. Men jeg måtte flyve til Hue lufthavn - Phu Bai International Airport, hvor jeg blev hentet og kørt ind til hotellet. Hotellet lå ved Perfume Floden. Kold hotel - der var ingen varme på værelset - det var koldere end normalt for årstiden. Så jeg hentede et tæppe i skabet, for at kunne holde varmen i sengen. Det var kun dækket op med et tyd lagen. Og det var vel nok det de normalt tilbyd gæster.

På ankomstdagen tog jeg sammen med et par fra Roskilde en sejltur til Thien Mu Pagoda. Det er et central tempel for landet - og her bo munke på stedet. I 1963 tog munken Thich Quang Duc til Saigon og brændte sig selv ihjel i protest imod styret i Sydvietnam. Men hans bil findes stadig og udstillet på stedet. Efter sejlturen tog jeg ind i den gamle by - by var så meget sagt - det nogle lave huse. Man måtte bygge højere end kongen. Selve systemet med byen ligner meget Bejing med den forbudte by. Men vietnameserne efterlignet også meget fra Kina. Men de har også meget kulturelt tilfælles med dem. Men den reele by i Hue lå syd for floden - i det område hvor mit hotel var.

Den anden dag var jeg på udflugt til DMZ og hvor hovedparten af Vietnam Krigen blev kæmpet. Første stop ved Ben Hai Floden, hvor grænsen imellem Nord og Syd var. Den gamle bro er det stadig væk og på nordsiden er flaghøjen, hvor Nords flag stadig flager. Ved stedet var det et nyt museum, som mig og guiden var inde i. Udstillingen var ikke færdig - men det som var tilgængelig er synvinkel meget set fra Nord....

Næste stop var Vinh Moc tunnelerne. Her livet den lokale landsby nede under jorden - der var ikke meget plads. Men interessant. Området blev beskudt fra syd, så det er mange kartkrarere.

Efter tog vi - mig, guide og chafør imod øst - vi stoppe lige ved en gummiplantage. Det var også nogle få som søgte efter metal - der stadig masser at findes efter krigen. Men det kunne være ryddet for miner mv. Næste mål var Truong Son National Cemetery - Kirkegården for vietnamesiske ofre i krigen. Guiden købte nogle røgelsespinde, som blev tændt og vi satte dem på nogle af de grave som på det afsnit af kirkegården. Det var sidste punkt på dagsorden. På vej til Hue blev det spist sen frokost og undervejs så 3 alvorlige ulykker, en imellem lastbiler og 2 hvor motorcyklister var kørt ned... de sidste var offerterne ikke væk endnu - men de var dækket til.

Næste dag blev formiddagen brugt på Kongepaladset. Det er enkelte bygninger, krigene har ødelagt meget. Fx under Vietnamkrigen var det på det område nogle af det værste kampe under Tet-offensiven i 1968, slaget om Hue varige over et måned. Men det bygges nye bygninger til erstatning af dem som er væk nu. Men det vil tage mange år at føre det tilbage. Men det som kan ses er alligevel et del at se. Område havde det samme funktion som den forbudte by i Beijing - et palads for kongen og hans familie og hof.

Om eftermiddagen cyklede jeg ud fra byen. Første stop: Nam Giao - Alteret for Himlen og Jorden. Det var en sted som blev brugt hver 3 år, hvor kongen deltog en ceremoni. Næste stop efter en del kilemeters cykling i regnvejr var gravsted for Tu Duc. Det er en af steder som er blev bedst bevaret. Men der er flere gravsteder end den jeg kunne nå at se. Men det er et andet end et gravsted - det er et sted, hvor opførelsen allerede startede imens kong Tu Doc stadig levede. Det kunne kan bruges til at opholde sig. Det var en afdeling hvor konkubiner kunne leve efter konges død - det findes ikke mere. Der en gård, hvor der også teater, hvor man kunne opholde sig. En sø med et thehus. Længere inde var der gravpladser og hvor kongen skulle være begravet der flere lagt indtil man komme til en kiste. Det er også en grav for hans dronning og hans adoptivsøn Kien Phuc som regere 6 måner efter Tu Doc's død.

Sidste dag inden afgang til Hoi An blev brugt til at kigge lidt på byen. Det lille museet for De kongelige kunstskatte blev set. Jeg ville også gerne have set et museum for Diem Phung. Men det var lukket på det tidspunkt jeg var forbi.

Bussen til Hue kørte noget senere end efter programmet - det skulle have været om morgen - men pyt - det er mere se i Hue og Hoi An er en overskuelige by. Byen kørte mere direkte end morgen afgangen - dvs uden stop. Selvom det var kun 2-3 timer kørsel var det en mærkbar forskel i klima. Det var koldt i Hue, mens det var behagelig varmt i Hoi An. Påklædning her var T-shift.

Byen er i forhold de andre meget lille. Men byen har engang været et stor handelssted - derefter der meget kineseske islæt i byen.

Central i byen er Den Japanske Bro - en overdækket bro midt på hovedgaden, hvor der er også et tempel tilknyttet. Et par stedet kan man komme ind i "private" boliger. Første sted, hvor jeg var inde at kigge er, Tan Kys Hus. Et hus i forskelle stilarter. Men det er synlig at der bor folk der. Men man bliver modtaget pænt og får tilbudt lidt at drikke imens man får en induktion til stedet. Ligeledes Tran-slægtens Tempel fik man en god behandling - men de lever vel af turister..... Templer er det også denne by: Jeg besøgte Den Kantonesisk Forsamlingshal, som også fungere både tempel og forsamlingssted for dem som var tilknyttet stedet. Det samme med Phuoc Kien som tilhøre kinesere Fujian provinsen, ligger en tand længere op en Kanton og Quan Cong Tempel. Et par stedet skulle der være en sammenkomst om aften - det var dække med borde der inde. Af andre sted man kan se i byen er det Det Franske Kvarter, museerne for Sa Huynh kultur og Keramik. Den anden aften var der lysfest i byen - masser af folk - musik og man kunne købe små lysbåde, der skulle sættes ned i vandet. Det hyggelig.

På andendagen tog jeg en halvdagsudflugt til My Son. Et gamle ruiner fra kongeriget Crampa - en kultur som har rod i hinduisme, som det. Men ruinerne er meget skadet efter Vietnamkrigen, hvor amerikaner bombede område massivt samtidig med at det var base for Viet Cong...

Næste dag skulle jeg tidlig i seng - jeg skulle med toget fra Dalang midt om nattet til Saigon. Men jeg selv valgt det. Da jeg kom i kupeen kom jeg op i køjen og fik sovet videre indtil de andre vågnede. I kupen var en lille familie med et barn på 4-5 år vil gætte på og en mand som rejste alene, som kunne lidt engelsk. Han hjalp mig med morgenmad og middagsmad - det er nogle andre spiser end som jeg ellers have betalt for måltider. Aftensmand hoppede jeg over i toget - jeg havde taget en del mad med fra Hoi An. Lidt mere om jernbanenet her.

Ved 21 tiden ankom toget til Saigon Railway Station og blev kørt til mit hotel: Hotel Continental. Efter en hurtig udpakning gik jeg ud i byen for at orientere mig - det var lidt sent på aften - så det kom 2 piger på motorcykel - hende bagst blev tilbydt.... men jeg kom ned området ved Ben Thanh Market og jeg spise på en af de restauraner som var på gaden. Her var jeg flere gange. Hver eneste aften slå de deres forening op og omkring midnat blev det taget ned igen. Til og fra dette område passere man byens rådshus - Folkekommiterings bygning..

Næste dag - bytur. Hotel ligger ved byteatret - det er en meget velordnet bydel - det ligner meget en fransk by... og ikke har ikke meget til fælles med øvrige vietnamesiske byer.

Første stop var domkirken - byen har et meget stor katolske befolkning. Men var ikke noget særlig - kopi af frank kultur og har været skadet en del tage - fx. i anden verdenskrig. Over for kirken er byens centrale postkontor, som stadig er i brug. En flot bygning. Der bl.a. er flere vidensfolk hæjret på facaden - her er danske Ørsted en af dem.

Den næste stop er genforeningspaladset - det er det tidligere præsidentpalads, som nu er en kombineret museum og konferencested. Der er i forten masser af mødelokaler, som blev brugt af præsident, vicepræsident og deres fruer. Der også kontorer mv. Det meste er genopbygget efter krigen, da en vietnameske pilot flyv ind i paladset. Men den er genopbygning under medvirkning af de arkitekt som oprindelig har tegnet bygningen. Efter en tur op igennem lokalerne gik det op i taget af paladset, hvor det var en god udsigt over det nærmeste by. Her kan man se en amerikansk helikopter. Så gik det fra top til bund i kælderen hvor det var udstillet div. udstyr og lokaler hvor den sydlige Vietnams kampe blev styre fra. Efter det en film inden jeg tog ud til frokost, der blev indtaget i en kinestik restaurant med suppe....

Det næste museum er har haft mange navne - men det hedder nu oversat Krigsmindemuseet. Det har også heddet museet for krigsforbrydelser. Det er en lille fransk afdeling med celler fra en fængsel som det kunne have set ud i den fransk tid. Men hovedsagen er det Vietnamkrigen med den amerikanske indsats som er hovedemnet. Uden for er det en stor samling af amerikansk materiel - man skulle næste tro det var et amerikansk våbenmuseum. Men indedøres var det udstiling fra forskellige vinkler på krigs gru.

Efter det museum blev det bymuseet besøgt. Det var præsidentspalads inden det som nu og det var lidt i kælderen. Men det var mest byens og lands historisk blev fortalt. Her var også udstilling af amerikanske materiel... Sidste af dags museer var kunstmuseet med lidt af den vietnamesisk malerier mv. I forbindelse med museet er det flere gallerier - muligvis en anden skulle jeg godt have fundet op at have købt noget med hjem der fra. Også i Hanoi kunne der købes kunst i selve museet.. men her var udvalget større og bedre.

Anden dag var den lange tur i Saigon. Gik forbi postkontoret for at tage et par ekstra billeder, forbi området hvor den Amerikanske Ambasse lå. Men den findes ikke mere... Jeg stoppede kort ved indgangen til Zoologisk og botanisk have. Der var mange der tog der ind... men man må vælge til/fra. Så lidt længere hente gik jeg ind i det historiske museum - den er bygget i 1929 i "kulturrelativistiske" stil med elementer som var mest europæiske. Indholdet var lidt af hver - noget forhistorisk til etnografisk.

Imens jeg ledte efter Jadekejserens pagode stødte jeg en isthe-bod - det passende mig meget godt i forhold til at det var meget varm den dag... Men efter noget spørgen fandt Jadekejserens pagode. Det ligger midt i et kvartere ved en lille gade. Men det var en hyggelig kinesiske pagode.

Efter Jadekejserens pagode tog med Taxa til Cholon - Ho Chi Minh Citys Chinatown. Kirken - Cha Tam - her glemte præsident Diem efter militærkuppet i 1963. Men blev fundet og dræbt. Og så kom en række pagoder: Phuoc An Hoi Quan Pagoden, Quan Am Pagoda - det er nok jeg husker mest fra. Og Thien Hau Pagoda og Nghia An Hoi Quan Pagoda - det har flydt lidt sammen disse templer. Men efter det, inden jeg tog en taxa tilbage centrum og hotellet, var at kigge lidt på Cholon's Moske og gå igennem Xa Tay market.

På vej imod grænset var stop besøg ved Mekong Deltaet. Det flydende marked ved Cái Bè skal ses, efter besøg på et sted som lander popcorn med ris, riskuramen samt andre produkter af ris... Efter landgang i Vinh Long forsatte turen med overnatning i Chau Doc. Derefter båd til Phnom Penh via grænsestederne Vinh Xuong og Kaam Samnor. Kort efter Kaam Samnor gik roet i båden i stykker. Men båden flyd tilbage til grænseovergangen og en time efter kom 2 både som erstatning... Men så kunne vi forsætte op ad Mekong floden med noget forsinket ankomst.

Det først seværdighed som jeg så var Wat Phnom. Den er lige ved det 5 stjernet hotel som jeg var blevet pladseret i. Marked Phsar Thom Thmei skal også oplives. Om eftermiddagen blev National Museum besøgt sammen med nogle at de sydlige seværdigheder. Og sidste punkt - Royal Palace - hvor Sølv Pagoden er den mest seværdige derinde. Gulvet netop lagt med sølvbare.

Næste dag måtte jeg findes transport til Choeung Ek - den er der jo i massevis ved hotellet. For der er ikke nogen offentlige buser og taxier er der ikke specielt mange af. Så det blev en ombygget motorcykel, hvor der er sat en anhænger på til persontransport. Stedet Choeung Ek er et gravsted efter de mange ofre efter Khmer Rouge regime. Efter det forsatte jeg i samme spor - til Tuol Sleng Genocide Museum. Det var et fængsel som oprindelig var en skole, men nu er blevet til en museum. Jeg prøvede på første gang at besøge stedet - men den var spæret af af politi. Hvorfor - det fandt jeg ud om aften på BBC - det internale domstol have været på besøg på de her 2 steder. Efter det besøg blev jeg kørt i byen, hvor jeg stoppede køreturen... senere på dagen tog jeg tilbage på hotelet for at tage en tur i poolen....

Tidlig om morgen forsatte turen med hurtigbåd til Siem Reap... turen går via floden og søen Tonlé Sap. Søen specielt ved at den både fyldes op og tømmes til og fra Mekong floden via floden fra Phnom Penh. Dvs det er samme system.

Søen Tonlé Sap..

Banteay Kdei

Srah Srang

Ta Phohm Kei

Sidste stop inden afgang hjem. Jeg fly fra Siem Reap med Bangkok Airways til Suvarnabhumi Airport og derefter med bil til byen. Flyvet var ikke fra selskabet, men fra det svejstiske Hello - så alle meddelelser kom fra den kvinlige styrmand på både fransk, tysk og engelsk. Og det sæde jeg sad ved var ved en nødudgang - så der var der kun min sæde. Det har jeg aldrig set i en MD-90.

Men der er en Sky-train bane på vej til lufthavnen. Så om et par år kan man tage den ind til byen. Jeg boede på Hotel Ambassador Tower på 25 etage i nærheden af Skytrain station Nana. Stationen ligger på Sukhumvit Road, hvor der er en livlig liv - også om natten.

Wat Pho var den først seværdighed som jeg besøgte i Bangkok. Det er et stor tempel område med et del tempeler og fx er den Liggende Buthda.

Det kongelige palads - Grand Palace - første punkt i det område er tempel Wat Phra Kaew. Det er del pagoder og den største af dem, findes de vigtigste Buddha figur Emerald Buddha i Wat Phra Keo - Turen til Thailand kalder den Smaraghbuddha. Efter tempel går man ind et mere værtlig område, med tronsal som det vigtigste.

Resten var en gåtur fra pladsen Sanam Luang, ad Ratchadamnoen Klang, som jeg også gik modsat retning dagen efter, hen til Democracy Monument, videre til pladsen hvor Den Store Gynge er. Den har været brugt i forbindelse med festivaler for fejring af høsten. På pladsen er Wat Suthat - et større tempel hvor jeg så unge munke i gang med skriftlig arbejde ved hver deres bord - så man skulle være stille. Men der selvfølgelig kunne figuren Phra Buddha Chakyamuni ses. Derefter igennem det indiske kvartere, ind til floden Chao Phraya - kig lidt på det. Så videre igennem Yaowarat - Byens Chinatown - og for ende af den bydel forbi Hua Lamphong Railway Stationen. Det er udgangspunkt for tog imod nord og øst.

Anden dag var det første stop Jim Thompson House. Jim Thompson var en amerikansk efterretnings offiseret , som efter anden verdenskrig var flyttet til Thailand og opbygget en industri omkring silke. Men han forsvandt i 1967. Men hans forretning og hus findes stadig. Hans hus er stykke sammen fra mange andre huse i typisk thai stil tilsat lidt vestlig ting. Men stadig meget seværdig.

Næste stop var Wat Saket, også kaldet det gylden bjerg. En kunstig høj inden i byen. Desværre har jeg kun billeder fra den og ikke af den.

Efter det gik jeg forbi Wat Ratchanadda, gaden Ratchadamnoen Klang hvor der var meget lotterisalg indtil jeg kom til National museet. Det er en meget blandet samling.

Efter nationalmuseet tog jeg båden over til det modsatte bred, for at besøge de De Kongelige Både. Undervejs mødte jeg en tysker fra Kassel - jeg kunne forsætte jeg vidste godt det var og at jeg have været i sommeren 2007, for at Dokumenta. Videre igennem stier over de kongelige både - det var lige ved lukketid. Men jeg fik en fototilladelse sammen med min billet - så jeg fik en del billeder ud af det. Bådene bliver brugt med nogle års mellemrum til kongelige festligheder. Men det er svære at styre så det kræver at de har hele floden for sig selv. Men efter det var tiden ved at være sådan at jeg må tag tilbage til området omkring hotel for at få noget at spise inden hjemrejsen. Men der er hist og pist noget som jeg ikke fik set - fx Wat Arun, som dog kunne ses fra hurtigbåden.

Tilbage ved hotelet - for noget at spise og vaske sig let inden jeg blev kørt ud til lufthavnen til flyvet til Paris..