Sommer 2008

Det her en kort rejsebeskrivelse.

De første dage

Efter landning i England tog som det først til byen Maidstone, for at få det mest praktiske på plads - få penge og kort. Derefter besøgte jeg Leeds Castle. Dagen kørte jeg til Bristol og på vejen blev Stonehenge besøgt.

Ved ankomst brugt jeg mest tid på at handle og kigge mig omkring. Dagens efter besøgte jeg første seværdighed SS Great Britain som bygget af Isambard Kingdom Brunel. Ham møder man nogle i denne by... Skibet er bygget i 1843 og er ført tilbage til oprindelsen. Det er den først skib bygget af jern og har propeller. Senere er det blev ombygget en del gange. Men den dok som den er bygget i er den som den nu er blevet placeret i. Derudover har Brunel bygget banen til byen, hvor den orginale bygning stadig findes ved station. Clifton Suspension Bridge er også et Brunel værk fra 1864 - det er en hængebro også opført i jern... Personbiler kan kommer over for en pris på 50p. Det museet jeg besøgte i byen var Bristol City Museum and Art Gallery - et mindre museum med et meget blandet indhold.

Her var den lokale pub i Lower Langford med navn "Langford Inn" - det meget godt spisested...

Dagtur til Bath hvor de Romerske bade er hovedseværdigheden. Forbi Pulteney Bridge, ind igennem Guildhall Marked og besøge Bath Abbey, hvor et kor fra Brisbane var på besøg...

Transport på ca. 200km. fra Bristol til denne lille by. Byen - eller nærmere en stor landsby - var stedet hvor der blev for alvor udvundet jern ud fra malm. Broen fra 1779 ligger central i byen og er den første jernbro og har giver byen navn. Der er del museer i byen. De fleste museer blev set på første dagen. Museerne til høre alle Ironbridge Gorge Museum Trust med undtagelse af broen og Toldhuset ved broen.

Museum of Gorge

Coalbrookdale Museum of Iron

Darby Houses

Coalport China Museum

Tar Tunnel

Hay Inclined Plane

Blists Hill Victorian Town - Banken.

Jeg overnattede i nærheden ved det lokale kraftværk, hvor der var en "naturpark" mange mobilhomes og vi var i alt 2 med telte...

Det sidste museum inden jeg tog videre nord på var Jackfield Tile Museum. Tile er enten Tegl eller kakkel - det er det her. Kakkeler på alle mulige måder - det mere interessant end lyder. Fra kunstværker til udsmykning af offentlige rum. Metrostationer fx.

Første dag en lidt stille dag. Program: Manchester Art Gallery, kulturcentret The Lowry hvor der var udstillinger med L.S.Lowry, Photographic Portrait Prize 2007 og "Wood and Harrison" og Imperial War Museum North.

På anden dagen var Whitworth Art Gallery første stop. Undervejes dertil gik jeg igennem Universitetsområde hvor det meget hurtig kan mærkes det var en af de sidste dage inden sommerferien. Der var mange klædt således man kunne se de har afsluttet deres studier og hele familien var med. Galleriet have en om børn og kunst - Picasso har udtalt at tog par år at lære at teknikerne, mens det tager resten af livet at udtrykke sig som et barn... Næste top var Manchester Museum, som er under og ligger på universitet, som har udstillinger bredt som fx på naturhistorie og oldtiden Ægypten. Næste stop People's History Museum er under ombygning så videre til Museum of Science and Industry in Manchester - det ligger ved den ældste jernbanestation, hvor der var passagertrafik til Liverpool - Liverpool Road Station - hvis nu jeg have vist det - jeg gik lige ved den.... Men det først jeg så der var "Baby" - verdens først computer, som de er ved at rekonstruere. Dagens sidste punkt inden afgang var Urbis. De har en udstilling om byen, men det er pt. lukket for offentligheden. Men de havde istedet en udstilling om Manga - sjov at se hvad man bruger den stillen til....

I nærheden af campingpladsen ligger Jodrell Bank Observatoriet - den skulle jeg lige en tur rundt om. I byen Goostrey på stedet "The Red Lion" fik en af dage en måltid aftensmad.

Det meget lidt jeg så Liverpool - der har sikker været meget pga. at byen er i 2008 Europærisk kulturby. Men jeg startede i Albert Dock, hvor Tate Liverpool og The Beatles. Hos Tate havde en god generel udstiling med blandet kunst fra de sidst 100 år - har var bl.a. en Hammershøj billed som en intro til en del af udstillingen. Det havde også en Gustav Klimt særudstilling. Men den gratis udstilling fik jeg mest ud af. Efter den gik jeg ned The Beatles udstillingen, som har noget poppet. Derefter gik jeg ind i byen og besøgte kunstmuseet Walker Art Gallery - det have en særudstilling med Tog som objekt i maleriet.... jeg købte kataloget fra den udstilling.... der er billeder er L.A. Ring, Monet, van Gogh... men så den dag gået... Men det har et jernbane system - Merseyrail - som jeg gerne ville have kigget på - men det viste jeg for lidt om indtil jeg kom hjem...

Byen har været en grænseby i mod Skotland, så det vigtig i middelalderen var Carlisle Castle - fæstning og har været miliær område langt op i tiden. Ved borgen er museet Tullie House Museum..

Byen er udgangspunkt for banen til Stettle - en af de meste seværdige bane i England. Så jeg købet en billet til Leeds... for at få en tur med banen. Men det meget bustur p.g.a. sporarbejde.

Første stop i byen var Leeds Art Gallery og Henry Moore Institute, som er bygget sammen. Derefter gik en tur igennem byen og over floden til The Royal Armouries Museum, hvor der var en særudstilling med de ting der lavet til bl.a. filmene Ringens Herre og andre film som værkstedet i New Zeeland har lavet.

PÅ dages tur gik først til Lanercost Priory - et tidligere kloster, Banks East - første tårn på min rute, Birdoswald - større fort, naturskøn sted ved Walltown Crags, Vindolanda - endnu større fort med en bysamfund omkring, Housesteads - det mest velbevaret fort og Chesters - fort som lå ved floden Tyne. Jeg overnattede ved Durham.

Endagstur til byen Newcastle-upon-Tyne. Her er det helt store broerne over floden Tyne. Den vigtige broer er Jernbanebroen fra 1849 - High Level Bridge - er den ældste, Svingbroen fra 1879 og vejbroen Tyne Bridge fra 1928.

Den nyeste er Gateshead Millennium Bridge som følger over til Baltic Centre for Contemporary Art - her er der skiftede udstillinger. Her fik jeg genset en kulturfilm - Them, som har så første gang i Dokumenta i Kassel sidste år (2007). I Newcastle Cathedral findes en mindesmærke for danske søfolk som er døde under tjeneste under 2. verdenskrig. I byen samles de danske søfolk, som var standnet uden for Danmark som sejle i engelsk tjeneste: se http://www.danskekirke-newcastle.co.uk/window.htm.

Durham er en hyggelig lille universitetsby. Domkirken fylder meget i byen og ved domkirken er Durham Castle, som oprimelig var bolig for bipen, men nu er en bygning under universitet - her var jeg på rundvisning. Den næste sted som jeg forsøgte at komme ind var jernbanemuseet i Shildon - Locomotion. Men den var også strejkeramt. Men jeg bedre held i næste jernbanemuseum - den i Darlington. Begge museer ligger ved den første jernbane - Stockton and Darlington Railway, der brugte damlokomotiver. Banen bygget til at transportere kul fra Shildon til afskibning i Stockton. Efter besøgte på jernbanemuseet i Darlington gik turen til York.

Første punkt i York var Jernbanemuseet - National Railway Museum. De påstår det er verdens største - og den er også stor. Hvis jeg have masser af tid, som sad jeg nok endnu på deres bibliotek.... Men jeg hen af eftermiddagen til Jorvik Viking Centre - et besøgscenter for Vikingtiden, hvor turen på museet starter med en tur i en vogn i byen på det tidspunkt. Der købte jeg en samlet billet hvor DIG fra med. Dagens efter kl. 11 mødt jeg op på "DIG: an archaeological adventure" - jeg var alene på den tur med en unge guide i en halv guide i arkæologi. Næste besøg i Clifford's Tower der ligger ved York Castle med en god udsigt over byen og bagefter gik ud til York Cold War Bunker. Bunkeren skulle have været brugt til hovedkvarter for området for registrering af atom eksplosioner i tilfælge af krig. Men nu er det et national mindesmærke med rundvisning i nogle weekender (om sommer hver weekend). Tilbage til byen og se York Minister - byens domkirken. Kirken er ærkebispsæde for det nordlige England. Domkirken er meget stor og flot. Under kirken er der en udstilling omkring bygnings historie og andre ting. Derudover er der også en god udsigt fra tårnet - men der er langt der op....

Første aften spise jeg på pubben Ebor i Bishopthorpe.

Duxford

På vej imod syd besøgte jeg Imperial War Museum Duxford, der er et stor flymuseum. Selvom navnet er War er der også civile fly og stedet er stadig aktiv som flyveplads. Der er lidt af hver - fx en Concorde - dog kun en prototype som har flyvet som test. Det har også en afdeling: "The American Air Museum" med fly op til B52 størrelsen - og en B52 er svært af fotografere den bygning. Og de har også en afdeling for landkrig specielt gøres der meget ud af landsgangen i Normadiet.

Efter det besøg videre over Themsen på broen ved Dartford Crossing - der er også 2 tunneller, som bruges i den nordgående retning....